JIRA Software

Sloučení původní JIRA a add-onu JIRA Agile

JIRA Software je účelově postavená zkušenost společnosti Atlassian navržená speciálně pro softwarové týmy. Spojuje výkonné workflow JIRA s nejdůležitějšími prvky agilního vývoje jako jsou flexibilní scrum a kanban boardy, reporty v reálném čase. Nastavuje nový standard pro velký softwarový vývoj.

JIRA Software je také propojen na všechny vývojářské nástroje, které používáte. Využívá přebudovaný postranní panel k přinesení informací v reálném čase o každé fázi plánování, sledování, vydávání a reportování vývoje – všechno je to na jedno kliknutí.

Prioritizace

Aby stoupala úspěšnost vašeho týmu, je dobré si vybudovat dobrý backlog (nevyřízené problémy).

JIRA Software má vše, co váš tým potřebuje k organizování práce a plánování skvělých sprintů od konfigurovatelných agilních boardů se snadnou prioritizací pomocí „drag and drop“ až k odhadu story pointů.

Lepší viditelnost

Ať už váš tým používá scrum, kanban, nebo smíšenou metodiku, JIRA Software podporuje agilní framework, který odpovídá způsobu, jakým pracuje váš tým. Dokonce se připojí k vašim oblíbeným vývojářským nástrojům, takže se můžete zapojit do revize kódu, vidět stav buildu a následovat stav implementace softwaru, to vše z vašeho týmového boardu.

Bezproblémové uvolnění vydání

Chcete-li nějak rozumně sestavit proces vydávání (release), tak JIRA Software zahrnuje Release Hub: jedna nástěnka, která poskytuje týmům v reálném čase viditelnost do stavu a průběhu blížících se vydání (releases). Release Hub snižuje rizika, nahradí stavové schůzky (status meetings) a poskytuje větší jistotu a bezstresový proces vydávání (release process).

Nikdy nepřestávající

Vzhledem k tomu, že skvělé týmy neustále vyhodnocují, jak spolupracují a jak se mohou zlepšit, JIRA Software přichází s řadou reportů ke sledování aktivity týmu. JIRA Software poskytuje veškeré údaje, které váš tým potřebuje k opakování (iterace) a k dodávání lepšího softwaru, od burndown grafů až ke gadgetům pro ozdravení sprintů.

Udělejte si JIRA Software po svém

Použijte nový postranní panel v JIRA Software pro vytvoření zástupců na vše od playlistu Spotify až po užitečné přečtení zásoby článků k požadavkům specifikovaným v Confluence. Tyto důležité odkazy v postranním panelu vám pomohou udržet vše, co se týče vašeho týmového projektu, přesně tam, kde by to mělo být: stačí jedno kliknutí.

JIRA Software

Release Hub

JIRA Software

Trigre vo workflow

JIRA Software

Vývojářský panel

JIRA Software

Designer pro workflow

Jak vytvořit co nejlepší Workflow?

 

Každý tým má svůj zažitý pracovní proces, svůj workflow: způsob, jak spolu oddělení vzájemně komunikuje a plní úkoly. Workflow je pro největší užitek z JIRA klíčový a tak si ho firmy často přizpůsobují. A podobně jako když pečlivě vybíráte na Vánoce co nejlepší dárek, být detailistou při tvorbě workflow se v budoucnu velmi vyplatí.

 

Co to vůbec workflow je? Skládá se ze čtyř částí: stavů (status), přechodů (transitions), řešitelů (assignees) a řešení (resolutions). Ukažme si to na příkladu knihovny, kde je každá kniha úlohou v JIRA.

 

 

 

Stavy – Kde

Stavy ukazují, kde se ve workflow úkol nachází. Kniha může mít stav „V knihovně“ (At library), „U zákazníka“ (With customer), nebo „Vyřazená“ (Retired).

 

Přechody – Jak

Popisují, jak úloha cestuje mezi stavy pomocí šipek. Knihu „Půjčuje“ (Check out) knihovník, „Vrací“ (Check in) zákazník a „Vyřazuje“ (Retire item) zaměstnanec. JIRA zajistí, že některé přechody mohou vykonat jen někteří lidé – např. že klienti nesmí vyřazovat.

 

Řešitel – Kdo

Řešitel je osoba, zodpovědná za určitý úkol. V našem příkladu to je ten, kdo si půjčil knihu. Když ji poté vrátí, titul je mu odebrán.

 

Řešení – Proč

Řešení nám sdělí důvod uzavření úlohy. Při vyřazení kniha zmizí z inventáře, tak chceme vědět, proč – jestli byla poškozená, ztracená, atd.

 

Administrátoři se často dopouští dvou chyb:

 

  • Pletou si řešenístav – Stav ukazuje, v jaké fázi workflow úloha je; řešení popisuje, proč už se s ní nepracuje. Knihovník vytvoří pro knihu stav vyřazená" a řešení vyměněná" nebo poškozená". Jejich počet pak najde např. v miniaplikaci "created versus resolved". Po vyřešení a před uzavřením úlohy si lze připravit část workflow, kde ji někdo zkontroluje.
  • Výběru nesprávného řešení – Když uzavíráte úlohu, zadáte řešení. Když na ní znovu pracujete, je řešení třeba zase odebrat, např. vrátíte-li vyřazenou knihu do oběhu, nemá být ztracena").

 

Jak vytvořit workflow?

Workflow je o lidech. Jeho vznik je nutné řešit s těmi, které ovlivní. Pokud v něm např. komunikují správce produktu, vývojáři a IT, má se k tomu vyjádřit zástupce každého týmu. Ptejte se, co potřebují, nakreslete workflow na tabuli a položky jednotlivě vysvětlete – nebojte se je odebírat a přidávat dle situace. Tento detailní proces má vliv na všechny účastníky - trpělivost se vyplatí.

 

 

V jednoduchosti je síla

Lidé většinou chtějí pro každý krok jeden stav. To není špatně, ale každý nový stav plán zkomplikuje a zavede mnoho přechodů – workflow má být jednoduchý. Vždy tedy zvažte, jestli krok nejde zavést ještě jinak. Dva příklady:

 

  • „Code review“ je zásadní část vývoje. Vedoucí programátor chce tento stav, aby tým věděl, co musí zkontrolovat. Prohlížení kódu je něco jiného, než jeho tvorba, a tak nový status dává smysl, je-li program dopsán a teď ho má na starost někdo jiný.
  • Vedoucí QA chce do stavu rejected" (odmítnuto) přesunout úlohy, které neprošly testy. To je ale zbytečné, stačí úkol znovu otevřít. Nebo mu přidělit stav resolved" (vyřešeno) a řešení rejected".

 

JIRA administrátor je zodpovědný za co nejpřehlednější workflow.

 

Co umí přechody?

  • Conditions zabezpečí, kdo může měnit stav (vyřazuje jen knihovník).
  • Validátory zajistí přesun pouze za určitých podmínek (pokud měl knihovník vyřadit dílo pro poškození, muselo být alespoň jednou půjčené).
  • Post funkce vykonají dodatečné činnosti, např. smažou řešení při znovuotevření úlohy (zmizí důvod vyřazení knihy, když se opět začne půjčovat. V historii JIRA pak dohledáme, proč a kdy k tomu došlo).
  • Řešitel – Po přechodu má být jasné, kdo za úlohu nově odpovídá. 
  • Vlastnosti (properties) fungují, když např. chceme vidět jen některá řešení (když vyřadíme CD, ale ne knihu, uvidíme řešení „poškrábané“).

 

„Přechody – zde to stojí za to“

 

Upravený WF pak týmy naposled zkontrolují. Snadno si pak najdou, kde se nachází úloha, na které pracují. K tomu slouží tlačítko view workflow".

 

 

Škálování 

JIRU používají hlavně vývojáři, ale uplatnit ji lze i jinak – ke správě inventáře, v HR, na helpdesk a podobně. Vytvořte si workflow na míru. Čím více týmů pak JIRU má, o to lépe můžete delegovat práci, např. když developer chce koupit doménu, vytvoří si úlohu, pak ji předá na IT, to pak na finanční a to vše v jedné aplikaci. Je konec chaotické práci v mnoha programech.

 

 

Další zdroje

 

 

Závěr

Workflow vám usnadní práci. Zeptejte se kolegů na jejich workflow, a třeba zjistíte, že se dá zlepšit. Prodiskutujete to, postupy zlepšíte a práce jim pak půjde od ruky - více si ji užijí a více zvládnou. Kdo by nechtěl něco takového?

V dalším článku se podíváme, jak si podle workflow vizualizovat data. Loučíme se s Atlassian prezentací o jeho tvorbě!

 

 

 

Zdroj: http://blogs.atlassian.com/2013/10/building-workflow-awesome/

Pozn. KB – článek je z roku 2013, kdy měla JIRA jednu verzi (nikoli Software, Core, Service Desk)

 

Pro lokální podporu neváhejte kontaktovat odborníky na produkty Atlassian ve společnosti Onlio.

Pro další informace o novinkách Atlassian a JIRA sledujte web www.myJIRA.cz.

Jsme na LinkedIn – sledujte nás www.linkedin.com/company/onlio nebo skupinu Atlassian komunita CZ & SK na url https://goo.gl/uZXYTX.

V případě dotazů se obraťte na obchodaaaonlio.com nebo

na tel. ČR +420222744766 / tel. SR +421233889033 / atlassianaaaonlio.com.

 

 

Za team Atlassian v Onlio,

Kamil Beer,

JIRA Consultant

 

Počet uživatelů

Cena (USD)

1 - 10 10
11 - 25 1 800
26 - 50 3 300
51 - 100 6 000
více kontaktujte nás

Kontaktujte nás, rádi pro vás připravíme zajímavou nabídku.

Všechny produkty

Vyzkoušejte zdarma

Další produkty